Marc Augé i la definició del no-lloc

L’antropòleg Marc Augé va crear fa anys un concepte que va fer fortuna: el concepte de no-lloc. Aquest concepte s’utilitza sovint per parlar d’espais urbans sense cap personalitat pròpia que podrien estar en qualsevol ciutat, espais de transitorialitat que manquen d’una definició pròpia. En un seminari visual en què vaig participar, la imatge perfecta del no lloc triada per tots els alumnes va ser el metro. No obstant, en una recent entrevista a la revista Barcelona Metropolis, Marc Augé defineix de forma més acurada aquest concepte:

La veritat és que tinc un problema amb aquest concepte, en la mesura que l’he usat en un sentit relatiu, no en un sentit absolut. Perquè, en un sentit absolut, no hi ha llocs i no-llocs. Els uns i els altres es desenvolupen en espais de consum, de comunicació i de circulació. Però el que pot ser per a algú un lloc, per a un altre pot ser un no-lloc, i viceversa. Dit això, evidentment, en el món actual es generen aquests espais de trànsit o no-llocs. Perquè el que en diem globalització és també un procés d’urbanització. És a dir, avui les ciutats estan canviant de forma. I, en aquest sentit, sí que hi ha a Barcelona molts no-llocs empírics, perquè és una ciutat on es ve des de fora: on hi ha molts turistes, molts immigrants, molts visitants, gent de negocis. Com deia, és una ciutat on es poden veure testimonis del passat una mica teatralitzats i al costat arquitectura nova. Però a mi, com un més d’aquests visitants, em sembla que aquesta combinació funciona bé. Ara bé, suposo que hi pot haver gent que hi ha viscut des de fa quaranta anys, suposem, que no reconeixen moltes parts de la ciutat. Però això passa arreu. Les ciutats canvien.

La puntualització de Marc Augé mostra com en ciències socials els termes es poden banalitzar ràpidament i buidar de contingut, o tornar flexibles per tal de fer-los encaixar en la nostra pròpia teoria. En tot cas, us recomano que feu una visita a la web de Barcelona metropolis i us llegiu l‘entrevista sencera, que no té desperdici.

Advertisements

4 Comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s