Estic aquí! Anonimat, internet i ciutats

La revista Wired, editada als Estats Units i revista geek per exel·lència a escala global editava en el seu número de març un interessant reportatge sobre les aplicacions del GPS a la ciutat. L’experiment consistia en posar en marxa un Iphone amb GPS i veure quina utilitat li podiem trobar. Des de cites sexuals fins a trobar una botiga, i localitzar amics, l’article mostra el potencial d’aquest tipus d’aplicatius.

thessaloniki-colin

Font: http://www.europeadventure.ca/

Com pot canviar això la vida a les ciutats? Més enllà del fet que anirem caminant i arribaran al nostre mòbil ofertes i propaganda de les botigues properes (si, ja està passant als Estats Units), estrem localitzables en tot moment gràcies (o per culpa) dels aplicatius de google i apple. Això pot donar un gir copernicà a les nostres vides, acabant amb l’anonimitat a la ciutat, amb les seves conseqüències positives com negatives. Per exemple, just ahir vaig estar al mateix cinema que el meu germà i no ens vam arribar a veure, cosa que no hagués passat si ens equipessim amb un iphone cada un. D’altra banda això té el potencial per reproduir les dinàmiques de llocs amb menys població. Si tinc la meva xarxa localitzable tot el temps sempre puc desplaçar-me fins on són sense gaire dificultat.

Tot i així, a internet es té tendència a parlar de les externalitats positives de productes que no estan pensats pel bé de la humanitat, sinó, simplement, per fer diners. El desenvolupament tecnològic no és perillós  en sí mateix; és perillos perquè el duen a terme empreses privades amb ànim de lucre. Poden saber, per exemple, on comprem, les nostres pautes de consum, on vivim (fins i tot en tenen fotos, posades per nosaltres mateixos), amb qui ens relacionem, com pensem, què llegim, . En el fons depèn de nosaltres però no sembla que els usuaris d’internet estiguin gaire preocupats. Quan vaig llegir que Google podria comprar twitter em vaig preocupar però ningú més es va immutar. Total, només llegeixen el nostre correu amb finalitats publicitaries, saben tot el que busquem a la xarxa i d’aquí a dos dies ens podran situar en un mapa en temps real. Ara a sobre, els expliquem què fem en cada moment. No es tracta del Gran Germà és una empresa que vol fer diners.

Per tant, quan donem les nostres dades tan alegrement caldria pensar que darrera de tots aquests aplicatius tan cool hi ha una voluntat de fer diners, a curt o llarg termini. Mentre tanquem la porta als nassos al venedor d’enciclopèdies, expliquem als venedors de la xarxa com som i què volem. Perquè vinguin sense que ens n’adonem.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s